Symptomer

Det finns inget som vi inte kan hjälpa dig med, men det kan kännas tryggt att ha lite kunskap om sina symptom innan du kommer på besök hos oss och därför har vi försökt att lista ner dem vanligaste problemen som kan uppstå med tänderna.
Om du inte hittar just det du har besvär av, var inte orolig, boka en tid så reder vi ut det åt dig!

Här kan läsa mer om olika symptomer:

Hål

Tandvärk

Trasig Tand

Tandgnissling/pressning /tandslitag

Visdomständer

Ilningar

Muntorrhet

Tandlucka

Dåligt anded

räckt

Något känns fel

Blödande tandkött

Gula tänder

Fula Tänder

Vanliga symptomer
När man känner att en eller flera tänder värker, så har någon form av skada skett. I de flesta fall orsakas värken av att tandnerven, som ligger i den inbäddade mjuka pulpan, som har drabbats av en inflammation eller infektion. Detta kan bero på flera olika orsaker som man kan få hjälp ifrån en tandläkare. Även om man får ilningar, i synnerhet när man har ätit eller druckit något kallt eller varmt, bör man söka hjälp. Skador, svullnader och ömhet kring tänderna är också starka skäl för att kontakta en tandläkare. Den smärta man uppfattar som tandvärk i själva verket kan vara en annan typ av värk, orsakad av någon sjukdom som ger sådana symptom.

Möjliga orsaker till tandvärk
Har man svår värk i tänderna beror det för det mesta på att tandens nerver har blivit inflammerade eller infekterade. Kroppens reaktion blir ett inflammatoriskt svar, som sänder en viss typ av smärtimpulser upp till hjärnan. När vi blir medvetna om dessa smärtimpulser, så känner vi av en molande typ av smärta. Tandvärk behöver dock inte alltid bero på en angripen tandnerv. För mer information kontakta oss.

Behandling
En framtand med ett mindre kariesangrepp går ofta bra att laga med en kompositfyllning efter att kariesen tagits bort. Komposit är ett plastmaterial med keramikpartiklar som smälter in bra färgmässigt med den riktiga tanden så att lagningen syns minimalt. En kompositfyllning är ofta ett ekonomiskt alternativ till porslin och om mindre hål som ska lagas räcker ofta kompositen långt.

Om en tand i övrigt är i gott skick är rotfyllning ett sätt att behandla en inflammation i tandens rot. Är tanden angripen av till exempel karies eller tandlossning bör man bedöma tandens prognos att överleva på sikt, innan man fattar beslut om en rotbehandling. En rotbehandling innebär att man fyller tandens rot med material som hindrar nya bakterier att komma in. Behandlingen inleds med att tanden öppnas in till nerven varefter man rensar bort bakterier med filar och spolar rent med bakteriedödande vätska. Ibland kan rotfyllningen göras direkt men ofta måste tanden först vila med bakteriedödande salva. Då kan det ta mellan en och några veckor innan behandlingen kan avslutas. Själva behandlingen gör normalt sett inte ont, men inflammationen i pulpan kan orsaka kraftiga smärtor och man kan behöva ta värktabletter.