Muskelavslappande botulinumtoxin behandling av rynkor

Botulinumtoxin blockerar signalen mellan nerv och muskel eller svettkörtel. Det är ett beprövat läkemedel som används inom sjukvården sedan 1982, t ex för att behandla muskelkramper och spasticitet. Efter några månader avklingar effekten och tillståndet återgår till ursprungsläget. Muskelavslappande behandling med botulinumtoxin kan användas för att behandla rynkor i ansiktet som orsakas av ansiktets mimiska muskler, t.ex. mellan ögonbrynen, i pannan, runt ögon och mun. Ämnet blockerar tillfälligt nervimpulser som går till musklerna. I de mängder som används vid rynkbehandling är ämnet ofarligt. Man kan även göra ett litet ögonbrynslyft. Muskelavslappning kan också användas för behandling av näsrynkor, neddragna sura mungipor, rynkor runt munnen, skrynklig haka. Behandlingen används även på halsen för att strama upp käklinjen.

Du får gratis konsultation hos oss!

Prislista

Glabella (beskymmer rynkor) 1000:-
Glabella + Panna 2500:-
Glabella + Panna + Kråkparker 3000:-
Ögonbrynslyft 1000:-
Små område i kombination med andra områden 750:-
Touch up inom 2 veckor ingår

VANLIGA FUNDERINGAR
Behandlingen är en snabb, enkel, smärtfri och en säker procedur. Ingreppet tar inte mer än 10-20 minuter.
Med hjälp av en mycket tunn nål injiceras små mängder Botox i de områden som skall behandlas. Du får också bedövning innan, vilket är nödvändigt för att du skall kunna återgå till dina normala aktiviteter omedelbart efter ingreppet.

OBS! Gravida, ammande personer samt personer som har neurologiska sjukdomar med nedsatt muskelkraft eller infektion på injektionsområdet får inte behandlas!

Innan behandlingen
Undvik blodförtunnande medel som Acetylsalicylsyra (Aspirin, Albyl, Magnecyl), inflammationsdämpande mediciner som Ibuprofen (Ipren), Diklofenak (Voltaren), Naproxen (Pronaxen), naturmediciner som Ginkgo och Ginseng samt kosttillskott så som vitamin E, vitamin C och Omega-3 helst i 2 veckor innan behandlingen.

Efter behandlingen

• Massera inte det behandlade området inom 24 timmar.
  • Ligg inte ner inom 4 timmar efter behandling.
  • Undvik aktivitet som orsakar rodnad inom 24 timmar så som fysisk träning och bastubad.
  • Lägg inte make-up på det behandlade områdena inom 4 timmar efter behandling.
  • Använd Paracetamol (Panodil eller Alvedon) vid behov

Effekt av behandlingen:

Resultaten syns ofta redan efter 3-4 dagar, maximal effekt uppstår efter 10-14 dagar

Effekten varar i cirka 4-6 månader.

Biverkningarna vid behandling:

Vanligast är blåmärken och svullnad vid injektionsområdet. En mild huvudvärk kan i sällsynta fall uppkomma efter behandlingen och går oftast över av sig själv.I ovanliga fall kan man få ett hängande ögonlock eller asymmetri i dina ansiktsdrag. Allergiska reaktioner är mycket ovanliga och medicinsk hjälp och beredskap finns på kliniken.

När man slutar göra behandlingar, faller inte allt ihop. Man kan säga att ansiktet börjar åldras från den punkten man var innan man började behandlingarna. Med fillers eller botulinumtoxin kan man ta ”en paus” i sitt rynkåldrande.